maandag 24 augustus 2015

Travel | Denemarken en Zweden

Zomervakantie 2015 Oland Lisanne van de Klift

Eigenlijk zouden we naar Italië op vakantie gaan, door Toscane reizen en de stad Rome bezoeken. Op het laatste moment hebben we onze plannen helemaal omgegooid. Geen reis naar het zuiden van Europa, maar naar het noorden! Denemarken en Zweden dat werd onze nieuwe bestemming en de steden Kopenhagen en Stockholm kwamen op ons lijstje om te gaan bekijken.

Zomervakantie 2015 Denemarken Lisanne van de Klift

De reden voor deze plotselinge ommekeer was de Northmodern design beurs in Kopenhagen. Ik werd door fonQ.nl meegevraagd naar deze beurs, dit bezoek zou op 13 en 14 augustus plaatsvinden. Een geweldig leuke kans, maar de data vielen precies in onze vakantie. Na even denken besloten we één en één te combineren en onze reisplannen aan te passen.

Zomervakantie 2015 Oland vuurtoren Lisanne van de Klift

Zomervakantie 2015 Zweden Lisanne van de Klift

Zomervakantie 2015 Stockholm 1 Lisanne van de KliftWij boeken eigenlijk nooit onze zomervakantie, maar gaan altijd voor een last-minute of een auto inpakken en wegwezen vakantie. Dat laatste stond voor dit jaar op de planning. Dankzij hulp van lieve mede-instagrammers stroomde de tips voor Scandinavië binnen. Zo stippelden we globaal onze route uit en gingen we gewapend met een stel kampeergidsen op weg.

Zomervakantie 2015 Copenhagen craft markt Lisanne van de Klift

We reisden via Fredericia, waar we een strandje met grappige rieten parasolletjes zagen en een fijne avondwandeling maakten, naar Odense. Een leuk en gezellig stadje. Vandaar door naar Mons Klint, een indrukwekkende kust met steile krijtrotsen. En vervolgens reisden we door naar Zweden. Waar we via het binnenland langs de Zweedse meren naar Stockholm gingen.

Zomervakantie 2015 Stockholm 2 Lisanne van de Klift

We waren één dag in Stockholm, maar dat is eigenlijk veel te kort voor deze fantastische stad. De wijk (en het eiland) Gamla Stan hebben we helemaal bekeken. En we hebben het Fotografiska museum en het Modern Museet bezocht. Intens moe kwamen we ‘s avonds terug bij ons tentje, maar ook met een grote glimlach op het gezicht. Want wat was het mooi wat we allemaal hadden gezien.

Zomervakantie 2015 Vickleby pluktuin Lisanne van de Klift

Zomervakantie 2015 Copenhagen Lisanne van de Klift

Daarna reden we via de Zweedse kust weer richting Denemarken. De tussenstop die we maakten was bij het eiland Oland. Als je ooit naar dit eiland gaat, dan moet je ook een bezoekje brengen aan het dorpje Vickleby. Ik heb daar de mooiste Zweedse huizen gezien en een geweldige pluktuin bij een atelier waar de werkstukken van allerlei creatieve workshops tentoongesteld stonden. Ik raakte er niet uitgekeken.

Zomervakantie 2015 Copenhagen Nyhavn Lisanne van de Klift

Tot slot stond Kopenhagen op het programma, waar we een fiets huurden om de stad te verkennen. Het is echt een aanrader om dat te doen. En wat een knaller van een afsluiting voor onze vakantie. Deze stad bruist!

Onze zomervakantie bestond uit natuur, cultuur en design. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen hoe ik heb genoten. Wat heerlijk dat wij onze plannen zo spontaan konden omgooien. Ik had me geen betere invulling van onze zomer kunnen wensen.

2 Antwoorden

1. Hi Lisanne,

Wat een supergave reis hebben jullie gemaakt! Toen je een paar weken geleden op Instagram aankondigde naar Denemarken en Zweden te gaan, raakte ik al geïnspireerd en na het lezen van deze blogpost nog meer! Ik vertelde het aan mijn vriend die Scandinavië ook erg mooi vindt (we zijn al eens in Stockholm geweest) en we hebben besloten om volgend jaar ook met de auto zo’n reis te maken. Onze vakantie van dit jaar moet nog komen (naar Sicilië), maar ik kijk nu al uit naar die van volgend jaar :)

Dankjewel voor de inspiratie!

xx Ineke (@merkwaardig)

2. Leuk om te lezen. Wij komen er ook net vandaan. Wij hebben onze zoon met een auto vol verhuisd naar Malmö in Zweden en zijn via de Sonntbrug vanuit Kopenhagen naar Malmö gereden. Malmö is ook een heerlijke mooie stad en zeker waard om te bezoeken, supervriendelijke mensen ook en goede sfeer. Van daaruit zijn we met de trein naar Kopenhagen gegaan. In 20 minuten in een ander land en een andere stad. Geweldige stad Kopenhagen. Ook wij zijn om en zullen zeker terugkeren, als eerste om onze zoon te zien natuurlijk, maar zeker ook om meer te ontdekken in het noorden.